W jaki metodę Klienci podejmują decyzję odnośnie zakupu konkretnego produktu?

W jaki sposób Klienci podejmują decyzję dotyczącą kupna danego produktu?

To, w jaki sposób przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, uzależniony jest od wielu czynników. Przede wszystkim zależy to od tego, czy decyzja o zakupie tyczy się produktu rutynowego czy również produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w bardzo wielu przypadkach produkty o przystępnej cenie. Dotyczy to głównie żywności , a oprócz tego środków czystości czy również prasy. W przypadku takich towarów konsumenci w znaczącej liczbie sytuacji bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę , a oprócz tego dostępne na rynku marki. W wielu wypadkach jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest bardzo często niska, klient nie traci w trakcie zakupów zbyt wiele czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Inaczej jednak sytuacja wygląda w wypadku towarów problemowych. Są to częściej produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Tyczy się to w szczególności zakupów problemowych. W wypadku towarów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Aby skutecznie sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się bliżej zachowaniom klientów, które poprzedzają zakup produktu , a dodatkowo te, które posiadają miejsce już po dokonaniu zakupu. Powinno się tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji oraz dodatkowo ocena sposobności zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.